News, الأخبار

بدأ المطورين باستلام عده التطوير الخاصه بالSteam Deck

blank

في مقاله Steam الأخيرة, أعلنت Valve عن وصول عدة التطوير الخاصة بال Steam Deck إلى أيدي مطوري الطرف التالت.

blank

شركات الهاردوير تتعمد انها دايما ترسل أجهزتها للمطورين قبل ميعاد الاصدار بفتره ليست بقصيره علشان تتيح لهم وقت إضافي للتعود على السوفتوير والهاردوير الخاص بالجهاز, ويعرفوا حدود وإمكانيات الجهاز وافضل طريقه لتطوير العابهم عليه لتجهيز العابهم ليه وقت الاصدار. وكمان يعتبر دور فعال في إيجاد علاقة بين المطورين و Valve بحيث أي ملاحظة سلبيه او ايجابيه عن الجهاز تقدر توصل ل Valve بسرعه ويعملوا علي حلها في اسرع وقت قبل اصدار الجهاز.

blank

وكانت أعلنت Valve انه عمليه الشحن بدأت من حوالي شهرين ونص تقريبا, وانه حاليا في ايد كل المطورين الي Valve متعاونه معاهم لتحسين العابهم للجهاز في وقت اصداره.

blank

وعلى الرغم أن مصنعي أجهزة الكونسول سواء من Sony, Nintendo أو Microsoft دايما يرسلوا عدة التطوير في وقت ابكر من كده بمده قد تصل لسنة احيانا قبل بيع الجهاز بشكل مباشر, الا ان الSteam Deck حاله خاصه: حيث انه بالنسبة للمطورين الهاردوير الخاص بيه عندهم علم كبير بالتطوير عليه بالفعل. حيث انه بيجي بمعالج AMD بمعمارية Zen 2+ و معالج رسومي من معماريه RDNA2, والي هما بالفعل نفس نوعية العتاد المتواجد في ال PS5 والXbox Series X|S وحتي اجهزه الPC الحاليه. فهو بالنسبة للمطورين و Valve هو مجرد PC محمول وده الى مدى للمطورين اريحية اكثر ووقت أسرع للتطوير وتحسين العابهم للجهاز.