القصة مدتها 20 ساعة تقريبًا لو هتلعب المحتوى الرئيسي بس على صعوبة متوسطة.
طول مدة القصة محسيتش بملل أو تكرار في المهمات ما عدا في جزء بسيط في نص الأحداث
لكن غير كدة، القصة ممتعة ومكتوبة حلو أوي، وكمان فيها لحظات هتعلق في دماغك لوقت طويل
من أكبر مميزات القصة هي الشخصيات الجانبية والاهتمام الكبير بيها هنا
سواء الشخصيات القديمة زي Cere أو Merrin أو شخصيات جديدة زي Bode
وخد بالك من Bode ده بالذات عشان ده فعلا من أحسن شخصيات اللعبة
وبقى من شخصيات عالم ستار وورز المفضلين بالنسبالي
حاجة كمان هي التركيز على الأشرار أو الـ Villains
كان واضح الاهتمام بتقديم كل شرير وتوضيح دوافعه وماضيه
وده تم عن طريق تسجيلات بتلاقيها أو ذكريات بتتفرج عليها أو حوارات مباشرة مع الأشرار نفسهم
وحاجة زي دي انعكست على حلاوة البوص فايتس أو معارك الزعماء
لأنك مش بتحارب واحد قوي كدة وخلاص، لا دا فيه تاريخ وقصة ورا الراجل ده
وعنده دوافعه وأسبابه اللي ممكن تتعاطف معاها كمان
هنتكلم أكتر عن معارك الزعماء قدام في المراجعة..
السرد هنا كان زي الجزء اللي فات بس بشكل أكبر وأحسن كمان
فـ زي ما قلتلك هتلاقي ذكريات وتسجيلات تقدر تسمعها وتشوفها
والمحرك الرئيسي للأحداث هو إنك بتمشي على خطى جيداي ماستر قديمة
بالظبط زي ما حصل مع Cordova في الجزء اللي فات وكان هو المرشد ليك في رحلتك
بس زي ما قلتلك هنا السرد شامل أكتر من الجزء اللي فات، فالاعتماد مكانش على إرشاد القدماء وبس
لا فيه حبكات وشخصيات دوافعها بتتغير وليها أعذار وعواقب لأفعالها
وكل ده بينعكس عليك وعلى رحلتك
بشكل عام القصة جرعة من العظمة والمتعة اللي هتخليك مشدود طول ما انت بتلعب
بس خد بالك لازم تلعب الجزء اللي فات قبل ما تخش على الجزء ده
أسلوب اللعب
طيب قبل أي حاجة خليني أقولك إني قومت من على اللعبة بالعافية عشان أعمل المراجعة دي
يعني أنا مخلصها وقربت أخلص المحتوى الجانبي وعيدت اللعبة من تاني
ولسة عايز أكمل لعب ومش حاسس بأي زهق
ده ببساطة يا صديقي عشان الجيمبلاي هنا عبقري وإدمان بدون مبالغة.. خليني أشرحلك
اللعبة بتديلك 5 وضعيات مختلفة للسيف
وضعية السيف الفردي العادي – السيف المزدوج بيكون سيفين لازقين في بعض – السيفين المنفصلين – سيف فردي ومسدس – والسيف الطويل أوي والتقيل أوي
كل وضعية من دول ليها استخدام مختلف، حركات مختلفة، قدرات مختلفة، وفعليًا كل ما تغير السيف هتحس إن اللعبة اتغيرت أصلا
يعني السيف المزدوج الطويل ده تستخدمه قدام مجموعة كبيرة من الأعداء عشان تخلص عليهم بسرعة وتخليهم بعيد عنك
السيفين المنفصلين دول أسرع وضعية من الخمس وضعيات، وتستخدمهم لو قدامك زعيم رخم ومش بتلحق تضربه ضربتين على بعض
السيف مع المسدس تستخدمهم لو فيه واحد بعيد مش عارف توصله وبيضرب عليك من بعيد
أما السيف الطويل ده بقى فـ مش عارف بصراحة، أنا حاولت معاه كتير وحاسس إني مش متقبله خالص، يمكن عشان بيناسبني أكتر أسلوب اللعب السريع واضرب واجري وكدة، بس هو فعلا تقيل جدا وبردو قوي جدا
فـ كل وضعية من دول بتديك خيارات مختلفة وأسلوب جديد عشان تتعامل مع الأعداء
الوضعيات دي بتتفتحلك بشكل تدريجي لما تتقدم في القصة ومش بيبقوا معاك من البداية
وتقدر تحط وضعيتين بس معاك تبدل بينهم بسرعة
طبعًا اللي بيخلي للأنواع دي كلها قيمة هو التنوع الرائع في الأعداء
فـ عندك كل أنواع جنود الإمبراطورية بـ الرتب المختلفة بتاعتهم
وكمان فيه أنواع جديدة اتضافت في الجزء ده
سواء أعداء من الوحوش البرية أو من أتباع الإمبراطورية، أو أتباع الطرف التالت اللي ظهر هنا ومش هقدرأقولك عليه عشان الحرق
بس كل نوع من الأعداء بيحتاج تفكير مختلف فعلًا وممكن تضطر تغير نوع السلاح خالص عشان تتعامل مع نوع معين من الأعداء.
طيب دا كدا كله ولسة متكلمناش على.. القوة! أو The Force
زي الجزء الفات هنا فيه استخدام للقوة وتقدر تطورها وتفتح حركات جديدة وكدة
بس زي كل حاجة تانية في الجزء ده، استخدام القوة بقى أوسع وفيه خيارات أكتر
فـ أنت عندك قدرة الجذب أو الدفع بتطويرهم وحركاتهم
والجديد إنك تقدر تمسك العدو في الهوا وتصد بيه الطلقات من الأعداء التانيين، أو تمسكه تحدفه على عدو تاني العب بيه براحتك
وكمان بقيت تقدر تستخدم القوة في التحكم بالعقل عن بُعد
يعني تقدر تخدع أعداء وتخليهم يحاربوا معاك لمدة معينة
وتقدر تحركهم لفوق أو لتحت
دا كله طبعًا غير استخدام القوة مع كل وضعية من وضعيات السيف الجديدة
فـ كل وضعية لما بتدوس على زرار الصد مع زرار القوة بيعمل حركة مختلفة
وكالعادة كل الحاجات دي تقدر تطورها من شجرة المهارات
وأكيد أنت توقعت انا هقول ايه دلوقتي
بالظبط، شجرة المهارات هي كمان ضخمة وفيها حاجات جديدة كتير
وكمان فيه حاجات من اللي المفروض إنك اتعلمتها في الجزء اللي فات مبقتش موجودة في شجرة المهارات هنا وكال بقى متعلمها من البداية
شجرة المهارات هنا بتتقسم لـ 3 أقسام رئيسية
السيف – القوة – البقاء
وبتقدر تطور كل سيف وحركاته من شجرة خاصة بيه، يعني عندك 5 شجر مهارات للسيوف بس
دا ايه الشجر دا كله
المهم خلينا نخش في الجيمبلاي نفسه بقى، يعني كل ده كلام جميل بس هل بيتطبق كويس وأنت بتلعب؟
ما أنا قلتلك بقى مش عارف أقوم من عليها بقالي 30 ساعة بسبب الجيمبلاي
بس عادي بردو تعالى نتكلم
بص يا سيدي، خليني أقولك إن الجيمبلاي هنا عبقري
كل حركة وكل ضربة بالسيف أو بالقوة بتخلي مستوى الأدرينالين يرفع في السما
وفيه حركة سلوموشن صايعة كدة لما بتيجي تخلص على عدو أو لما بتضرب كذا عدو مع بعض
دا طبعًا غير حركة الفينيش اللي بتعملها، وكل سيف ليه حركة فينيش مختلفة
وكمان عندك الصد أو الـ Parry، هتحس إنك بتلعب لعبة سولز رايقة أوي
مع كل صدة كنت بحس قلبي بيرفرف من الفرحة ومخي متحمس للصدة اللي بعدها
خصوصًا في معارك الزعماء الرئيسيين
مش ممكن على الحلاوة والجمال
كل معركة منهم جاية بشاحنة من جرعات الأدرينالين
وتصميم المعارك متنوع وفيه شغل واضح فعلا
خصوصًا إن فيه زعماء هتقابلهم أكتر من مرة، وفي كل مرة محسيتش بملل كأنها أول مرة
بس خد بالك الجيمبلاي هنا مش سهل ومعارك الزعماء وموضوع الـ Parry ده هيحسسك إنك بتلعب لعبة سولز فعلا عشان هو عامل شبه ألعاب السولز حقيقي
بس على صورة أسهل شوية
اه صحيح هو انا مقولتلكش؟ اللعبة مفيهاش حفظ تلقائي بردو زي ألعاب السولز
وعشان تحفظ محتاج توصل لنقطة تأمل أو Meditation Point
وتقدر تملى صحتك فيها، بس ده هيخلي الأعداء اللي قتلتهم في كل حتة يرجعوا تاني
بردووو زي ألعاب السولز
فـ أه، اللعبة في جوهرها واخده شوية من ألعاب السولز زي الجزء اللي فات
وعامله دا بذكاء شديد، مخليها محافظة على هويتها وفي نفس الوقت بتضيف أكتر للتجربة..
باختصار الجيمبلاي هنا إدمان لو أتقنته وعرفت تستخدم كل مهارة صح
وبياخد كل اللي عجب الناس من الجزء اللي فات وبيضيف عليه ويحسنه بذكاء
عشان في الآخر تطلعلنا لعبة هي من أمتع الألعاب اللي لعبتها في السنين الأخيرة
خصوصًا بقى لو كنت متابع لعالم ستار وورز ومحب ليه
هتغرق في اللعبة دي.
العالم والاستكشاف
Star Wars Jedi: Survivor بتقدم عالم أضخم وأوسع من الجزء اللي فات بكتير
5 كواكب وقمر قابلين للاستكشاف بشكل كامل
والاستكشاف مبقاش مقتصر على شوية سكينز لـ كال أو للسيف أو BD One
لا بقى فيه محتوى جانبي محترم وبيقدم من 5 لـ 10 ساعات زيادة
أغلبه هيكون على كوكب Koboh وهو أكبر الكواكب في اللعبة تقريبًا
فـ أنت بتقابل حد جديد وبتتكلم معاه، وهو بيطلب منك طلب وبتبقى مهمة جانبية
وممكن تقابل ناس جديدة في أي مكان عادي وأنت بتستكشف، يعني ممكن تبقى ماشي وتلاقي ناس بيهجم عليهم وحش ومحتاجين مساعدتك
لكن أغلب المهمات الجانبية تقدر تلاقيها في صالون بايلوون واللي هو مطعم على القد كدة تحت إشراف عمو Greeze بنفسه
المطعم ده أو الصالون، هتلاقي فيه أنشطة تانية مختلفة
زي إنك تقدر تجمع نباتات وتزرعها على السطح، وكمان تتحكم في شكلها وأنواعها
وتقدر تقعد تتكلم مع الناس كدة بس وتعرف منهم أحوال المجرة ايه والدنيا عامله معاهم ايه
والأهم بقى بالنسبالي هي لعبة Holo Tactics
ودي لعبة استراتيجية صغيرة كدة تقدر تلعبها في المطعم مع شخصيات تانية
واتفاجئت بصراحة بكمية التفاصيل والجمدان اللي في اللعبة المصغرة دي
ببساطة تقدر تعتبرها لعبة Gwent بتاعت ألعاب ذا ويتشر بس في عالم ستار وورز
بيبقى قدامك ساحة معركة ديجيتال صغيرة كدة بتختار فيها بطاقات الشخصيات اللي عايز تحارب بيها
وتقدر تختار من بين كل الأعداء اللي بتواجههم في اللعبة حرفيا
أعداء بيضربوا بأسلحة يدوية أو أسلحة نارية عن بُعد وغيرهم وغيرهم
وكل كارت ليه سعر عدد من النقط، وبيكون معاك عدد معين من النقط تشتري بيه كروتك كلها كل جولة
ولما بتشتري الكروت بتختار تحطها فين في الساحة على حسب مراكز عدوك
عشان تبدأ المعركة الصغيرة دي وتتفرج على الحرب كأنها لعبة أركيدية كلاسيكية
وكل ما تكسب منافس بيبقى ليك جايزة، زي مظهر جديد أو قصة شعر جديدة، أو حتى قدرة جديدة
شخصيًا أنا حاسس إني قضيت وقت أكتر من اللازم مع اللعبة دي من كتر ما حبيتها
وفعلًا بتفكرني بـ Gwent من ذا ويتشر..
تصميم العالم عجبني جدًا وإنه بنظام Metroidvania ، يعني المناطق بتفتح على بعض من خلال طرق مختصرة أنت بتفتحها بنفسك لما توصلها
يعني مثلًا لو لقيت باب مقفول ومينفعش تعدي منه، لما تلف وتوصل للناحية التانية هتقدر تفتح الباب ده، وكدة بقيت خلاص تقدر تدخل وتطلع وقت ما تحب من غير ما تلف اللفة الكبيرة دي تاني
النظام دا بيساعد كمان مع فكرة إن مفيش حفظ تلقائي وإنك محتاج تروح Meditation Point عشان تحفظ وتملى الهيلث بتاعك، فـ بدل ما هتقعد تلف عشان ترجع لنقطة التأمل دي، لا شوفلك أقرب طريق مختصر افتحه وارجع منه
الألغاز كمان هنا فيها تطور واضح عن الجزء اللي فات
بقى فيه أنواع أكتر من الألغاز، وبالتالي طرق مختلفة للتعامل معاها
وعجنبي جدًا توظيف الروبوت BD One في حل الألغاز دي
ودي كانت من الحاجات اللي اتمنيت أشوفها في الجزء ده بعد ما لعبت الجزء اللي فات
بشكل عام محسيتش بملل أو صعوبة زيادة في الألغاز، والتنوع فيها كمان ساعد على ده..
كمان الروبوت BD One بقى ليه وظيفة في الاستكشاف والاستطلاع
بقيت تقدر تستخدمه كـ منظار عشان تبص على أماكن بعيدة وتستطلع المكان
وطبعًا الإضافات اللي في الجيمبلاي من ناحية الحركة وميزات تانية ساعدت بشكل كبير في الاستكشاف والتشجيع عليه
فـ مع الجري على الحوئط Wall Run أو التسلق أو القفز المزدوج، بقى فيه كمان مسدس خطاف أو Grapple شبه بتاع باتمان كدة بيوصلك لأماكن عالية
وبقى فيه القفز والاندفاع في الهوا واللي بتخليك توصل لمناطق أبعد
وكل الحركات دي اتوظفت بشكل حلو جدًا بشكل يشجعك أكتر على الاستكشاف في عالم اللعبة الضخم
إضافة تانية هي ركوب الحيوانات عشان تتنقل بسرعة في المساحات الواسعة
أو التعلق من طائر عشان ينقلك من مكان لمكان تاني بعيد
بس الإضافتين دول مش موجودين بشكل كبير في اللعبة ومش على كل الكواكب
وهي حاجة منطقية بردو لو سألتني، فاللعبة مش هتديك كل آليات الحركة دي عشان تسيبها وتركب طائر طول الوقت
عشان كدة وجودهم محدود في أماكن معينة، وفي الأماكن دي متقدرش تتنقل غير بيهم بردو.
باختصار تصميم العالم الضخم كان ذكي وعجبني جدًا ، وفيه تفاصيل وحاجات بسيطة كدة تكافئك على الاستكشاف
ومعاه فيه آليات كتير للتنقل والاستكشاف مع ألغاز ممتعة ومتنوعة تمنع عنك الملل، يعني كل حاجة في عالم اللعبة بتقولك تعالى استكشف وقضي وقت أطول!
الرسوميات والصوتيات
مش محتاج أتكلم عن أد إيه الجرافيك هنا عظيم جدًا
كل بيئة جديدة ومكان جديد بتدخله هو لوحة فنية أو مشهد سينمائي عالي أوي
تقدر تقول إن الجرافيك هو من لعبة جيل جديد فعلًا
واللي اتفوق بشكل واضح على الجزء اللي فات، اللي كان الجرافيك بتاعه حلو بردو بالمناسبة
والصوتيات بردو نفس الكلام
جرعة سمعية ممتازة وممتعة جدًا
خصوصًا لو كنت من محبين عالم ستار وورز
أصوات السيف يجماعة مش ممكن بجد
من أول ما بتطلع السيف وتضرب الأعداء وتصد الضربات، ولحد ما تشيل السيف التاني
كلها كفيلة إنك حتى لو مش حابب حاجة تانية في اللعبة، هتلعبها عشان الأصوات اللي فيها
دا طبعًا غير الساوندتراك الملحمي لـ ستار وورز
واللي اللعبة اشتغلت عليه بشكل كويس جدًا وإدت لكل لحظة حقها من التجربة السمعية
الأداء التقني
هنا بقى نقف شوية ونوقف المدح اللي عمالين نتكلم فيه من البداية
لأن دي مشكلة اللعبة الكبيرة والكبيرة أوي بصراحة
ومبقتش مشكلة لعبتنا النهاردة بس، دي بقت مشكلة كل الألعاب اللي بتنزل اليومين دول
والسبب مش معروف هل هو كسل من المطورين ولا التقنيات الجديدة دا آخرها فعلا في الأداء
على أجهزة الجيل الجديد بلايستيشن فايف و إكس بوكس سيريس إكس، اللعبة بتقل عن ال30 فريم على وضع الجودة
وعلى وضع الأداء جرافيك اللعبة بيقل بشكل ملحوظ وتحس إنك بتلعبها على جيل قديم
أما على البي سي فـ كالعادة هتلاقي أكبر كمية من المشاكل التقنية والأداء المتذبذب
إحنا جربنا اللعبة على جهاز بالمواصفات دي
RTX 2070 – i3 1200F – 16GB RAM و تخزين SSD
شغلنا اللعبة على إعدادات High من غير راي تريسنج وتفعيل تقنية FSR على وضع الجودة
خدنا من 40 لـ 70 فريم تقريبًا، في المناطق الداخلية كانت بتوصل 70 أو أكتر، والمناطق الخارجية الفريمات مش بتزيد عن 40
والمشكلة كانت في الدروبات الرهيبة وكمية التقطيع أو Stuttering
خصوصًا لما بتخش منطقة جديدة، بتحس إنها لسة بدأت تحمل قدامك
الفريمات بتنزل لتحت 30 ساعات، وكمان بيحصل Freeze مفاجئ في المناطق المليانة
واللعبة عملت كراش معانا وقفلت خالص مرتين في فترة تجربتنا
طبعًا أداء مش مقبول خالص من عنوان ضخم زي ده ومن شركة كبيرة واستوديو خبير
ومنتظرين التحديثات اللي هتصلح الأداء في أقرب وقت على كل المنصات.
في النهاية أقدر أقول إن Star Wars Jedi: Survivor هي من أحسن ألعاب السنة،
طبعًا دا لو مبصيناش على الأداء التقني السيئ
اللعبة قادرة تنافس على جايزة لعبة السنة، ومين عارف، ممكن تكسبها كمان
قصة قوية وحماسية وجيمبلاي هيخليك تدمن اللعبة طول ساعات اللعب
وعالم جميل بتصميم ذكي وجرافيك ممتاز وأصوات من أحسن ما يكون
فـ مش هبالغ لو قولت إن اللعبة قربت تكون مثالية، لولا الأداء التقني وشوية تمطيط في القصة