لعبة “Indika” لعبة فريدة تمامًا، مش زي أي لعبة تانية. بتجمع بين الرعب والكوميديا بشكل مبتكر، يعني هتخليك ضحك وفزع في نفس الوقت، زي أكلة غريبة شوية. اللعبة بتركز على العناصر النفسية والغموض، وده بيمكنها تكون مش مقبولة لكل الناس لأنها بتطرح نقاشات عن الدين والعقائد. المميز في “Indika” إنها من تطوير مطور مستقل من روسيا اسمه Odd Meter، وناشر اللعبة 11 bit studios. فيلا يا معلم نشوف الكلام على إيه في المراجعة.
قصة اللعبة
قصة “إنديكا” بتتكلم عن واحدة من الراهبات الشباب اللي اسمها إنديكا، كانت بتبتدي رحلتها في دير الأرثوذكسي في قرية نائية في روسيا في نهاية القرن التاسع عشر. من البداية كانت حياتها في الدير مش سهلة، كانت مش مبسوطة بالروتين اليومي والحياة المتكررة في الدير، وكانتهنا بداية لصراع داخلي كبير بين إيمانها وبين الأفكار الشخصية اللي كانت بتتشكك فيها.
كانت بتواجه مشاكل مع الراهبات التانية ورئيس الدير بسبب إنهم مش يفهموا إنديكا وفضولها ومعتقداتها اللي كانت غير مألوفة. وفي يوم من الأيام، ازدادت عزلتها وبدأت بتعاني من حالة نفسية زي الانفصام في الشخصية، اللي خلت الناس من جنبها يسخروا منها وينبذوها. في يوم من الأيام، قابلت إنديكا بسجين هارب وبدأت بينهم علاقة غير متوقعة. السجين ده كان بيدلها نصائح وكان بيوجهها لطريق جديد في الحياة، وكانت مساعدته بتساعدها تفهم نفسها أكتر.
مع الوقت، إنديكا بدأت تكتشف أسرار الدير والقرية، وواجهت تحديات كتير وصعبة علشان تكشف الحقيقة وتنقذ الناس من الفساد. القصة بتتميز بأسلوب سردي فريد، لأنها بتروي من وجهة نظر إنديكا نفسها وكمان من وجهة نظر شخصية تانية بتمثل الجانب المظلم فيها، اللي بيدي للقصة جو غامض ومثير للاهتمام.
الأداء التمثيلي
لعبة “إنديكا” برزت فيها أداءات الممثلين بشكل مميز جدًا، اللي عمل على إضافة لمسة حقيقية للقصة وجعلها توصل مشاعر الشخصيات لللاعبين بطريقة مؤثرة. الممثلة اللي جسدت شخصية إنديكا فعلًا أبدعت، لأنها نقلت براحة كبيرة المشاعر المتناقضة اللي موجودة في دماغها، من الحيرة والخوف للعزم والاصرار بشكل جدِّي.
والجميل إن مش بس إنديكا اللي كان عندها لمسة خاصة بأداءها، الشخصيات الثانوية كمان كانوا ممتازين في الأداء. كل واحد فيهم، حتى اللي ظهروا لحظات بسيطة أثناء القصة، كان ليهم دور وصوتي مؤثر في عالم اللعبة.
الجيمبلاي
اللاعبين هيلاقوا نفسهم في عالم غريب ومرعب، مليان ألغاز صعبة ونوع محاكاة المشي. اللعبة هتكون مليانة بيئات مخيفة، والحركة فيها هتكون مش مستقيمة، والركض فيها هيبقى صعب. المناطق في اللعبة هتكون متفاوتة بين صغيرة جدًا وكبيرة ومخيفة، زي المصانع الغريبة اللي مليانة بأجهزة الصناعة الكبيرة.
قصة البطلة، إنديكا، بتبدأ من البداية، بتظهر فيها مهاراتها في الهندسة وقدرتها تحكم في الآليات المعقدة. إنديكا بتقدر تركب موتسكلات أو رافعة لتحكم في البيئة حواليها، زي صناعة سلالم مؤقتة وتحريك الحاجات الكبيرة.
التحديات والألغاز اللي اللاعبين هتواجهها هتبقى متنوعة كتير، مفيش تقريبًا لغز بيتكرر كتير وكل مرة بيكون أصعب من المرة اللي قبلها. في رحلة إنديكا، بيحصل سلسلة من الفلاش باكات، على شكل ألعاب صغيرة، زي “باك-مان” و”مايكرو ماشينز”. الألعاب دي بتسلط الضوء على لحظات مهمة في حياة إنديكا وبتكشف عن الأسباب اللي دفعتها تدخل الدير.
ساعات اللعبة هتديك لحظات فيها تأثيرات شيطانية جحيمية، يعني بتحول العالم من حواليك لعالم لونه أحمر زي الجحيم، وكأنك داخل فيلم رعب واقعي، وكل حاجة بتتشوه تتحوّل لنسخ غريبة ومش مألوفة؛ وعشان تخرج لازم تحل ألغاز اللي فيها، وألغاز مش بس ألغاز عادية، دول ألغاز بتنقل وسط الواقع والجحيم، واللاعب لازم يحلهم علشان يلاقي المخرج، وده اللي بيخلي اللعبة أكتر إثارة وتشويق.
وفي التجوال في البيئات، هتلقى مجموعات مختفية، زي الآثار الدينية والمطبوعات بتكون غريبة جدًا، وده هيديك نقاط وجواهر. الجواهر دي هتقدر تستفاد منها إنها هتزود مستوى إنديكا، وده هيفتحلك شجرة مهارات بتأثيراتها المزدوجة، زي العار والذنب والتوبة، اللي بيؤثر على القصة بشكل غريب ومثير.
الجرافيكس
لعبة “Indika” بتبان برسوماتها الفريدة اللي بتديها طابع مميز، وده عشان بتعتمد على مزيج من الفنون المُختلفة، اللي بتخلق تجربة بصرية غنية ومشوقة. اللعبة بتستخدم الألوان بعناية عشان تنقل مشاعر وأجواء مُختلفة. الألوان الداكنة اللي بتستخدم في المشاهد اللي مخيفة، بينما الألوان الزاهية والمُبهجة بتتستخدم في المشاهد الإيجابية.
وتستخدم تأثيرات الإضاءة بطريقة فعالة جدًا عشان تخلق جو غامض وواقعي. الإضاءة الخافتة بتخليك تحس بالرهبة، بينما الإضاءة الساطعة بتعطيك شعور بالأمل. وتصميمات مُستويات اللعبة بتتميز بتنوعها وثرائها، من الغابات الكثيفة للقرى المُدمرة، كل مُستوى بيقدم تجربة بصرية مختلفة عشان تناسب القصة والمشاهد. لكن للأسف بما إنها لعبة خطية فصعب إنك تلاقي أي تفاعلات في عالمها.
التقييم النهائي
8/10
قصة اللعبة مشوقة وغريبة جدًا، بتجمع بين الغموض والتشويق بشكل مبهر، اللي بيخليها تجربة محبوبة جدًا، وهتخليك تستمر في اللعب علشان تعرف النهاية بتاعتها. اللعبة مخلطة بين الواقع والسريالية بشكل متقن، وبتحافظ على جاذبيتها حتى في الأجزاء اللي مش حلوة. مع إن فيها بعض المشاكل، بس في المجمل اللعبة جميلة جدًا. استكشافها للدين بطريقة مباشرة بيديها فرصة توضح جوانب معقدة من الإيمان، ورغم بعض التحديات، بس استعدادها للتعامل مع القضايا دي بيخليها رحلة مسلية ومشوقة جدًا.