مراجعة
EA FC 24
هكون صريح معاك من البداية وأعترفلك إني مكنتش متفائل بلعبة EA FC 24 من ساعة ما تم الإعلان عنها، خصوصًا بعد الانفصال المفاجئ عن FIFA، واللي توقع البعض إنه ممكن يُسبب مشاكل لسلسلة ألعاب كرة القدم المُحببة لينا كلنا، ولكن هل صدقت تخوفاتنا؟ هل فعلًا أول لعبة في سلسلة EA الجديدة مكانتش على مستوى التوقعات؟ الإجابة قطعًا لا وهنعرف ده مع بعض في مراجعتنا وتقييمنا للعبة.
أسلوب اللعب
مبدأيًا كده لو انت جاي من FIFA 23 وفاكر إن الجيمبلاي متغيرش، فأحب أقولك استعد للمفاجأة، EA FC 24 مختلفة تمامًا عن كل ألعاب فيفا اللي قبل كده وده هتحس بيه من أول لحظة ليك في أي ماتش لأي طور لعب، وده بسبب تقنية Hypermotion V الجديدة والقادرة على تقديم أنماط لعب تحاكي العالم الحقيقي واللاعبين وحركاتهم، عشان يُترجم ده في الماتش لأداء أقرب ما يكون للواقعية.
الهجوم
سرعة اللاعبين بقت مهمة جدًا في النسخة دي أكتر من أي لعبة فيفا قبل كده، والفروقات بقت واضحة بين اللاعبين اللي بيمتازوا بسرعة فوق الـ 90 واللاعيبة التانية. الضربات الرأسية والـ Power Shots بقت أحسن مقارنة كتير مُقارنة باللعبة اللي فاتت وده بسبب إنها أصبحت أوتوماتيكية أكتر بعد ما كانت مانوال ومُزعجة جدًا في الحقيقة.
بالنسبة للتمرير، فحدث ولا حرج! بقى جميل جدًا وسلس ويطمّعك تلعب جيم تكتيكي حلو قصاد خصمك وتخنقه بالتيكي تاكا، العرضيات بقت أكثر دقة والكيرف بتاعها بقى مظبوط بشكل أفضل، والركنيات في الحقيقة بقت ممتازة وعادي تعتمد عليها كمُفتاح لعب مُهم.
فيه اختلاف في جري اللاعبين بشكل ملحوظ، وده بسبب تقنية Accelerate 2.0 اللي بتوفّر أنماط جري جديدة تختلف من لاعب للتاني وفقًا لنوع جسمه وشكله وحجمه، وعايز أقولك إنها واقعية جدًا في الحقيقة وأقرب ما يكون للي بنشوفه في المباريات الحقيقية، وده بيضيف حماس ومُتعة أكتر للجيمبلاي بلا شك!
الدفاع
انسى بقى الدفاع في نسخ فيفا اللي فاتت، وركّزلي على التدخلات والاعتراضات في EA FC 24 اللي وصلت لمستوى جديد تمامًا! في البداية أحب أقولك إنك لو لاعيب بتعرف تدافع كويس في اللعبة، فـ أنت هتضايق خصمك وهيكون عندك القدرة على إيقاف خطورة أجنحته ومهاجميه وده بفضل مهارات دفاعية جديدة بتدي المدافعين أفضلية ملحوظة في الصراعات الهوائية والالتحامات الثنائية.
تمركز المدافعين نفسه بقى أفضل بشكل كتير وواضحة عليه لمسة الذكاء الاصطناعي اللي ساهم في تطويره، وده بعد ما كانوا أشبه بالزومبي تحديدًا في فيفا 23، طبعًا الموضوع لسه مش بالشكل المثالي المطلوب ولكن فيه قفزة ملحوظة وتحسن في الجزئية دي.
فيه تقنية جديدة في الدفاع اسمها Kinetic Shielding، بتدي عُمق أكتر لمهام المدافعين وبتساهم في تحسين قرايتهم لتحركات لاعبي الفريق الخصم، كلما كان المدافع بتاعك قوي، زادت قدرته على حماية الكرة والحفاظ عليها بشكل أفضل، ده طبعًا هيدي الأفضلية للمدافعين أصحاب البنية الجسدية القوية زي فان دايك وروديجير، بعد ما كانت أغلب التفضيلات رايحة ناحية المدافعين اللي بيمتازوا بسرعة معقولة زي ميليتاو وكوندي وتوموري.
خليني أقولك إن التمرير بشكل عام والمراوغة واستخدام مهارات الدريبل بقت أصعب من النسخ اللي فاتت، على الرغم من إن ده ممكن يضايق بعض الناس، إلا أنه أتاحلي فرصة شخصيًا إني أجرّب وأدوّر على حلول تانية في الماتش، أستغل الكرات الثابتة مثلًا أو العرضيات الدقيقة، مننساش الثروهات برضو اللي بتفك أي تكتلات دفاعية لو اتلعبت في الوقت الصح.
الأداء والرسوميات
جرافيكس اللعبة كان عليه جدل كبير وخصوصًا بعد تريلرز اللعبة على مدى الشهور اللي فاتت، ولكن بطمنك إن الأداء الرسومي عظمة على عظمة وهتحس كده إن الملعب نضيف ونابض بالحياة والألوان، وجوه اللاعيبة أقرب ما يكون إنها تكون حقيقية وتفاصيل الشكل والجسم وكل حاجة! بصراحة أنا منبهر من الجرافيكس في اللعبة، واللي زاد انبهاري هي الطفرة الثورية في تصميم وشكل القوائم اللي بقت سلسة ومُريحة للعين وسهلة التنقل، ده بيحصل مشكلة كانت عاملة صداع مُزمن للاعبين في جميع نسخ فيفا السابقة.
بس طبعا ما زال فيه بعض المشاكل بخصوص أوجه اللاعيبة المغمورة، اللي تحس إنهم استسهلوا بشكل مُبالغ فيه في تصميمهم وإضافة تفاصيل مظهرهم بشكل صحيح للعبة، ولكن كل ده ممكن حله في التحديثات المستقبلية.
أوعدك إنك هتستمع بالتجربة البصرية في EA FC 24، وهتنبهر بمشاهد غرف المُلابس والجماهير في المدرجات وأنيميشن الحكم من منظور الشخص الأول ساعة ما بيتكلم مع اللاعيبة، تفاصيل المستطيل الأخضر والشبكة والبانرات الإعلانية، بصراحة فيه طفرة رسومية محترمة في اللعبة يجب الإشادة بيها.
أوضاع اللعب
الكارير مود (نمط المدير الفني)
منقدرش ننكر إن الكارير مود ليه مكانة خاصة في قلوبنا كده من زمان، لإنه بيساعدنا نتقمص شخصية بيب جوارديولا ونمارس لعبة كرة القدم بس من منظور مختلف من على مقاعد البدلاء، بصراحة مكانش فيه جديد في الطور ده على مدى النسخ اللي فاتت بس الوضع اختلف في EA FC 24.
أقدملك نظام الإدارة الشامل، وده سيستم جديد بتعتمد عليه اللعبة السنادي، يشمل مميزات كتيرة هدفها زيادة مستوى إنغماسك في اللعبة وإدارة فريقك، ومُحاكاة دور المدير الفني الحقيقي في أفضل شكل ممكن، ودي أبرز الإضافات الجديدة
Tactical Vision
بتسمحلك تطبق الفلسفة التكتيكية الخاصة بيك وتحاول تكيّفها مع هوية النادي اللي أنت بتدربه، زي أسلوب التيكي تاكا الشهير لبيب جوارديولا، تكتيك Gegenpressing المُميز بيه يورجن كلوب، Park the Bus اللي أول من قام بتطبيقه كان جوزيه مورينيو، وأنماط تكتيكية أخرى هتساعد في اعتمادك على فلسفة تدريبية مُحددة.
Tactical Vision Scouting
ده نظام استكشاف جديد هيساعدك إنك تلاقي اللاعيبة اللي بتناسب أفكارك التدريبية، فمثلًا لو بتحب التيكي تاكا، هيساعدك النظام الجديد على استكشاف لاعيبة عندهم رؤية تكتيكية ومهارة عالية في التمرير.
نظام تدريب جديد
في وضع الكارير مود للعبة EA FC 24، بقى تدريب اللاعبين مختلف نوعًا ما، هيتم تقسيم اللاعبين إلى مجموعات بناءً على مراكزهم في الملعب وكل مركز في الفريق هيتم تعيين ليه مُدرب متخصص يساعد على تطوير أداء اللاعيبة اللي بتلعب في المركز ده.