فيالعادهلمابنحبنقارنبيناتنينcpuبنقارنبينهمعلياساسالgigahertz(GHZ)sبسمشدهالوضعمعكروتالشاشهحيثان طريقهعملهممختلفهشويهعنالبروسيسورفبيتهمحسابهمبطريقهمختلفه و بحاجهاسمهاtflops بس قبل ما نبدا محتاجين نشرح الاول يعني ايه gpu shaders.
ايه هي gpu shaders
هيمجموعهمنالاوامربتتبعتللgpuواليبتتفذكلهافينفسالوقتلكلبيكسلعليالشاشهفمثلاعلشانيتمتلونبيكسلمعينبلون, بيتمدهعنطريقبعتمكانالبيكسل و اللوناليمحتاجتلونهبيهوكدهدهبقياسمه shader وده مثال بيوضح ازاي الshaders بتشتغل.
ايه هي بقي الTFLOPs
الtflopsهيوحدهبتقيسمدهقدرهالgpuعلياتمامالعملياتالحسابيهالمعقدهواليبتضمملياراتمنالارقامالكسريهفيحساباتهايعنيلوكارتشاشهقدرته 1TFLOPs فهوقادرانهينفذ1000مليار رقمعشريبعدالعلامه , و الحقيقهانكلشركهمصنعهلكروتالشاشهبتستخدمطريقهمختلفهفيحسابالtflopsبسولاناجهزهالكونسولزدايمابتكونمنتصنيعamdفاحناهنشرحطريقهamd فيالحساببسوهيكالاتي: بيتمضربعددالgpu shaders فيالgpu clock في 2علشانالgpuبيقدريشتغلعليمهمتينفينفسالوقتبعدكدهبيتمقسمهالناتجعليمليونعلشاننحصل عليالقيمهبالتيرا.
هلالTFLOPSبتفرقفيالالعاب؟
الاجابههياه و لافينفسالوقت : هياهلمابنقارنبيناتنين GPU مننفسالمعماريهاومننفسالجيليعنيعليسبيلالمثالالمقارنهبين الPS4 و الXBOX ONE بماانهممننفسالجيلفهناالمقارنهتبقيصحويكونساعتهادهالعاملالاساسيفيالمقارنه . ولكنلوكانالجهازينمنجيلينمختلفينفهنانقف و ساعتهاتكونالمقارنهدهمشصحيحهفمثلافيمقارنهبينالGTX 1080 و كارت AMD ,VEGA64 هنلاقيانكارت AMD عندهحوالي 12.6TF وكارت NIVIDA عنده 9بس ورغمكدهبنلاقيتقدمملحوظفياغلبالالعابلصالح NVIDIA زي ما هو موضح هنا
وبرضواعندهاالXBOX ONE X عندهحوالي 6TFLOPS بينماالXBOX SERIES Sعنده 4 بسورغمكدهففعلياالSERIES S اقويودهلانناانتقلنامنمعماريهقديمهلمعماريهاحسنودهبيقدممعالجهاحسنللبيانات منغيراستهلاكمواردكتيرمنالكارت.ففيهناعواملتانيهكتيرزينويعهالميموريالمستخدمه و حجمتصنيعالGPUنفسهوحتيتوافقهمعالCPUبيكونعاملازاي.ففي عندناالعابكتيرزي just caues 3 واليكانبسبباعتمادهاالكبيرعليالcpuفكانادائهاضعيفجداعليالجيلالماضيمقارنهحتيمعالSERIES S رغمانهعنده TFLOPS اقل .